Sunshine Coast & Vanuatu - Reisverslag uit Evans Head, Australië van Miranda Janssen - WaarBenJij.nu Sunshine Coast & Vanuatu - Reisverslag uit Evans Head, Australië van Miranda Janssen - WaarBenJij.nu

Sunshine Coast & Vanuatu

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

07 Maart 2013 | Australië, Evans Head

Nou eindelijk weer een berichtje vanuit zonnig Australie. Waar te beginnen?
Nou toen Nath weer aan het werk ging heb ik 2,5 week aan de sunshine coast gezeten bij vrienden van Nathan, hij heet ook Nathan en zijn vriendin Claire. Echt super leuke tijd met ze gehad en veel lol, kon het erg goed met ze vinden. Nathan kan heel goed koken dus die kookte bijna elke avond wel wat lekkers, gezond en luxe, haha! Ik heb ook een keer mijn best gedaan, voor de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet van koken houd, heb er geen geduld voor en eet het liever! Maar ik moet zeggen, had een aardig lekker hapje bereid.. hihi. Heb geprobeerd werk te zoeken aan de sunshine coast maar was onmogelijk voor zo'n korte tijd en het seizoen was voorbij dus er was ook geen werk te vinden, erg jammer maar heb mij uiteindelijk wel vermaakt. Ze wonen 2 minuutjes van het strand dus dat was wel lekker en ik had een buskaart dus kon overal lekker naartoe. ohja heb trouwens wel 1 dagje in een 7/11 shop gewerkt(voor niks) was een proefdagje, maar kon uiteindelijk niet voor ze werken i.v.m. werktijden en bustijden.
De tv van Nathan en Claire was kapot, maar gelukkig was Nathan een goede zanger en gitaarspeler, dus veel avonden naar zijn muziek geluisterd, zijn zusje Sarah kwam ook nog en zij speelt in een band en heeft al een album dus die gingen samen zingen, heel mooi! ze hebben ook een oude platenspeler en heeeel veel muziekplaten haha. veel gelezen en Claire heeft mij veel op sleeptouw genomen als zij aan het werk ging. dus leuke tijd gehad.

Toen kwam mijn Nathan weer terug, hij kwam naar de sunshine coast en ik was heeeeel blij om hem weer te zien! weekendje nog daar gebleven en toen weer naar huis gegaan in Evan's hoofd en toen zijn we dinsdag naar Brisbane gereden in een hostel verbleven, wij dachten een kleine kamer met een bed en dat is het, doen we de deur open, hele huiskamer met bank en flatscreen tv, keuken en eigen badkamer! haah dat was wel een leuke verassing.

Woensdag waren we in VANUATU!!!! (eilandgroep naast Fiji) heeeel erg benauwd toen we aankwamen maar wen je snel genoeg aan. We hebben hele gave dingen gedaan in Vanuatu, we kwamen aan in Port Vila op eiland estifate en hadden die avond een lekker diner aan de haven en een paar drankjes, was erg gezellig, iets te gezellig haha! donderdag gingen we naar een eilandje 'Tanah' met een klein vliegtuigje voor 6 personen incl. piloten, was de hele vakantie erg verkouden en keelpijn dus kon mijn oren niet klaren in het vliegtuigje en kwam dus doof aan beneden, heel naar gevoel! vanaf vliegveldje naar het resort en hadden een ander koppel ontmoet en gingen met zn vieren in de achterbak van de truck staan, haha was wel cool, voelde me net een local! minder cool toen ik een tak tegen het hoofd kreeg, achja hoort erbij! vanaf het resort gingen we naar een actieve vulkaan, dat was GAAF!!!! hele lange reis ernaartoe maar zeker waard, onderweg ernaartoe kon je goed zien hoe primitief het daar is, kleine dorpjes waarvan de huizen gemaakt zijn van takken. Jongeren en ouderen op de weg met geweren om te jagen, wilde paarden op de weg, wilde koeien. wat wel leuk is, iedereen zwaait in Vanuatu naar je als je blank bent! maar echt iedereen, behalve de gangsters.. hahahaha ik dacht iedereen zwaait wat leuk, dus Miranda natuurlijk hele tijd naar iedereen zwaaien, komt er een groep jongeren, zagen eruit als echte gangsters voorbij in een truck, gaat Miranda hier heel blij zwaaien!! niemand zwaaide terug:-( maar goed, eenmaal bij de vulkaan stonden we aan de rand van de vulkaan en er was 1 moment dat er een grote explosie kwam, hele rookwalm en de grond schudde gewoon en lava schoot omhoog!!! whaaa, Nathan stond al in de positie om mij te pakken en te rennen, hahaa! maar zoo gaaf, zoiets zie je niet elke dag en niet iedereen ziet zoiets moois, daar was ik mij wel van bewust. Heel erg mooi en ben blij dat ik dat heb mogen zien.

Vrijdag was het 22 februari en zoals sommige van jullie weten was dat papa's verjaardag, ik werd wakker met een heel naar gevoel maar de dag was eigenlijk hetzelfde als alle andere dagen voor mij, misschien ook omdat ik in Australie zit en zijn verjaardag sowieso niet had meegemaakt maar vond de dag niet zwaarder dan alle andere dagen. die dag zijn we in port vila naar een waterval geweest, prachtig gebied!! heeel mooi, lekker gebadderd in dat water, was zo mooi! Daarna vlogen we naar lugenville op eiland 'Santo' en we zouden ergens gezellig gaan eten ter ere van papa maar helaas in Lugenvile had je nergens restaurants dus moesten in ons hotel eten, was prima hoor. Die dag daarna zijn we naar champaigne beach geweest en blue lagoon(een blue hole) nou de naam zegt het al maar champaigne beach was zoooo mooi, wit zand en helderblauw water en hadden het hele strand voor ons tweetjes, lekker gesnorkeld daar, schilpad gezien dus met de schilpad gezwommen, was heel leuk! Toen naar blue lagoon geweest, betaal je de man die de grond bezit 200 vatu dat is 2 dollar om daar te zwemmen, als je dat niet doet en je zwemt daar betaal je een boete van 20000 vatu, 200 dollar dus! haha dus je kan je wel voorstellen dat die man heel rijk is voor zijn land, ook daar was er niemand en hadden we het paradijs voor onszelf, later kwamen er lokale jongens op een zelfgemaakt kajak en 1 jongen hing verdacht om ons heen de hele tijd, super irritant, volgens mij wilde hij onze spullen jatten maar durfde het niet, scheelt dat Nathan zo groot is, niemand durft iets! haha. Voel me in ieder geval veilig bij hem! Maar hele leuke dag gehad!
Die dag erna zijn we een duik gaan doen bij een wrak President ss. Coolidge, een schip van de tweede wereldoorlog wel 200 meter lang, begint op ongeveer 20 meter en eindigt op 75 meter. En interessant is dat onder het wrak nog een lichaam ligt van 1 van de mannen, iehh! wij zijn die duik 35 meter geweest en zijn grote ruimtes ingegaan maar niet in het wrak. de volgende dag gingen we in het wrak en zijn wel 50 meter diep geweest, diepste duik van mij ooit! Nathan's 10e duik als open water, eigenlijk niet normaal maar Nathan is een goede duiker en een vis onder water dus hij kon het makkelijk aan. hij had wel een kleine stikstofnarcose, hahaha en probeerde van alles aan mij uit te beelden onder water waar ik natuurlijk geen drol van begreep! Ik had zelf een klein paniekmomentje, we waren in een kamer met een bekend beeld 'the lady' en een kroonluchter en gingen via daar nog een kleinere ruimte in, moest me erdoorheen wurmen terwijl ik aan het filmen was, mijn zaklamp vasthad en mn oren probeerde te klaren en er was alleen plek voor 2! zo klein! daar lag een sluipschutter geweer, heel gaaf maar kreeg het op dat moment even benauwd! en ik ben niet snel paniekerig onder water maar om 1 of andere reden kreeg ik het even benauwd, (hmm misschien omdat ik 50 meter onder water zat in een schip in het pikkedonker in een kamer in een kamertje) haha maar zodra ik mezelf uit die kleine ruimte had geworsteld was ik weer kalm. John mijn duikbegeleider zegt altijd tegen mij 'zolang je nog gewoon kan ademen onder water is er niks aan de hand' haha dus dat heb ik mezelf een paar keer verteld! buiten het wrak lagen helmen en geweren, haha die nog opgedaan voor de camera! tijdens onze decostop heeeeel veeeel kleine visjes om ons heen, tegen mijn masker aan en de camera, had met mijn hand een touw vast en waarschijnlijk verpestte ik het tuintje van een vis want er was 1 klein blauw geniepig visje die mij hele tijd beet, agressief klein beest joh! ook nog in de lip gebeten door een ander klein visje, haha! die vissen waren nie bang nie! Maar mijn allergaafste duik dus!! erg stoer!
Die dag erna gingen we diepzee vissen, en ik had nog geen litteken uit Vanuatu(had er 1 in Bali van het koraal, in Australie al zat) maar nog geen van Vanuatu dus dacht laat ik eens met mn arm aan een vishaak hangen! haha, nee ik wilde de boot opstappen en wil met mijn arm de rails pakken en dichtbij mijn arm zat een vishaak dus bleef zo haken, niet met mn trui maar met mn vel!!! helemaal erdoorheen gelukkig, anders was het nog pijnlijker geweest. Nathan pakte mijn arm en de de haak zodat dat niet ging scheuren, en ik was geirriteerd, ik dacht kan je die haak er niet gewoon uittrekken maar dat kon dus niet, dus ik hing daar in een ongemakkelijke positie en stonden allemaal lokale mannetjes enge koppen te trekken dus ik dacht ik ben aan het doodbloeden ofzo, haha maar ik keek en viel hartstikke mee! de baas van de boot(was ook de eigenaar van ons hotel) schrok zich kapot en voelde zich zo lullig want hij had die haak niet opgeruimd! haha, komt ie aangelopen met een gerafeld geroest mes en probeerde mijn vel te snijden maar hij was zo aan het trillen zei Nathan, ik zag het niet! haha maar uiteindelijk mijn vel losgesneden en zakdoekje erop en horloge eromheen om te klemmen en hopsakidee, vissen maar! Had een tonijn gevangen!!!! yeah! mn eerste vis! was een slechte dag om te vissen dus ik had alleen een tonijn, lekker opgepeuzeld die avond in het hotel! heerlijk! Die dag erna moesten we weer terug naar port vila en hadden daar een 'Kawa' bar opgezocht, weet niet of sommige van jullie dat kennen? maar Kawa word gemaakt van planten daar en is een natuurlijk drankje wat je lippen, neus en keel verdooft en daarna moet je je relaxed voelen! nou proberen dus! wij waren vroeg dus we konden zien hoe de 'Kawa' gemaakt wordt, heel interessant! de bar daar is niet zoals wij een bar kennen, je zit buiten, de bar is gemaakt van een paar planken en er zijn lange banken gemaakt van bamboe, heeeel primitief dus! wij die kawa gedronken uit een kom, en mijn keel was een beetje verdoofd maar voelde verder niet veel, dus wij nog een kom en nog een kom! haha, De twee lokale jongens die de kawa hadden gemaakt wilde ons meenemen naar hun dorpje om daar te poolen, en Nathan en ik zijn allebei wel van het impulsieve en willen graag weten hoe het lokale leventje is dus wij met die jongens mee, komen we aan in een klein hutje, de grond is zand, de bar is een ieniemieniehokje met tralies en de rand van de hut is bank en in het midden staat een super mooie luxe pooltafel, heel apart!! haha dus wij pool gespeeld en toen kwam die kawa wel binnen, we voelden ons heel erg relaxed en happy! was een hele leuke avond, Nathan en ik hadden voor alle biertjes betaald van die jongens en gingen daarna stappen in een echte club in port vila en wij waren de enige, maar die jongens waren zoo dankbaar voor alles wat wij hun gaven, echt grappig! leuke avond gehad! Dat was onze laatste avond in Vanuatu.

Volgende dag weer aangekomen in Brisbane en had Nath ineens een verassing voor mij, we gingen ergens heen maar ik wist niet waarheen. Komen we aan bij een kleine haven met een boot waar op staat 'Tangalooma Dolphin resort' whiiii, bleek dat we naar een eiland gingen, moreton island, en daar gingen we wilde dolfijnen voeren!!! heel mooi eiland!! gingen daar eerst quad rijden, was zoo gaaf! hadden een leuke groep waarbij iedereen heeeel snel ging en echt crossen, op het begin moest ik nog ff wennen maar daarna ging het erg goed, 1 meisje was bijna dood! haha, ze maakte een verkeerde bocht en vloog de berg af, maar gelukkig tegen een boom! niks aan de hand. De volgende dag 's avonds gingen we de dolfijnen voeren, het zijn wilde dolfijnen en een beschermd diersoort dus we mochten ze niet aanraken, maar we stonden in dat water bij het dominante mannetje en die had me toch een partij honger! dus die vloog echt op je hand af, en hij kaatste tegen mijn benen op, echt zo bijzonder! heel blij dat ik dat heb mogen meemaken. Zondag gingen we weer naar huis en ben dinsdag naar een hondenrace geweest, hier in Australie zijn hondenracen en paardenracen heel erg populair! ze hebben ook niet veel casino's maar meer plekken waar mensen racen kijken en bedden! wel geinig, was wel leuk om mee te maken!
Nathan is woensdag weer vertrokken voor 3 weken en dat vind ik heel erg, maar het goede nieuws is dat hij zijn appartement opzegd hier en naar NL komt elke keer als hij vrij heeft van werk, dus komt een soort van in nederland wonen met mij! jeeeeej!!

Nu ben ik in Brisbane, ga een tour van brisbane naar cairns doen maar meer daarover vertel ik volgende keer;-) kehehe

Kisses, hugs and lots of love..

p.s. foto's te zien op fb

• 07 Maart 2013 - 11:39

Mam:

Lieve schat, het hele verhaal al via skype gehoord, maar wel leuk om te lezen!
    je maakt wel heel veel mee en ik ben blij dat je straks weer naar huis komt...!.
    Heel veel plezier
    Dikke kus mam

• 07 Maart 2013 - 12:45

Tammie:

Poepie!!
    Wat een super leuk verhaal! Moest echt lache!
    Had alles natuurlijk al gehoord, maar heb je leuk geschreven!
    Mooie foto's ook btw!

Ennn ik verwacht wel dat je straks lekker voor mama en mij gaat koken! ;)

Enjoy lieve schat!
    Have fun met je reisje die Nathan voor je heeft geregeld!
    Bofkont!

Love u!!
    KUS

• 07 Maart 2013 - 13:33

Do:

Lieverd : D wat super om allemaal te lezen zeg! al die geweldige avonturen die je daar mag beleven. Zo grappig iedere x als ik t dan lees dan zie ik t al helemaal voor me. Geweldige foto's ook! En wat superrrr dat Nathan naar nederland komt dan! dan kunnen wij m hier ook ontmoeten hihi superleuk! nou scheetje geniet er van! miss you xxxxx Harry dikke knuffel & liefde

• 07 Maart 2013 - 16:43

Ginger:

Vishaken, actieve vulkanen, verstikking, geweren, lijken, agressieve vissen, quad ongelukken, gangsters, verdovende drankjes en berovers..... Kom maar snel naar huis Skippy! Mis je! ❤

• 11 Maart 2013 - 13:49

Dennis:

Hee Lieffie!

Leuk verhaal, ben blij dat je zoveel mooie dingen meemaakt! Mis je wel hoor! Lijkt me leuk (en lekker) Nathan te ontmoeten maar zal mijn handen thuis houden haha ^^ Geniet van ieder moment schatje!

Xx

• 21 Maart 2013 - 01:27

Koen Hoffland:

He Miranda,

Gaaf verhaal zeg! En ik moet zeggen, vindt jou kookkunsten best aardig hoor ;-). Wel bijzonder dat je een vulkaanuitbarsting heb meegemaakt, AWESOME!!

Volgens mij heb je de juiste kerel aan de haak geslagen met al die mooie tripjes :-). Je verdient het!!

Geniet nog even!

Dikke kus